Diumenge, 25 De Agost De 2019

19/12/2018

EL PLE DE L'AJUNTAMENT APROVA UNA MOCIÓ EN SUPORT A LA PERIODISTA ANNA SÀEZ

Adjuntem el contingut de la moció que s'ha aprovat al Ple d'avui de l'Ajuntament de La Granja d'Escarp en suport a la periodista granjolina Anna Sàez.

MOCIÓ PER LA LLIBERTAT D'EXPRESSIÓ I EN SUPORT A LA PERIODISTA ANNA SÀEZ

El passat divendres, 14 de desembre, la nostra veïna i periodista Anna Sàez publicava el seu article setmanal al diari 'Segre', titulat 'Operació trasllat' i en què, amb el seu estil habitual, comentava un fet d'actualitat amb una base històrica de fets similars. En aquesta ocasió tractava del trasllat forçat de les peces d'art del Museu de Lleida cap a Sixena per ordre judicial i autoritzat pel Ministre de Cultura en funcions de conseller de Cultura per aplicació de l'article 155, que derogava el Govern de la Generalitat de Catalunya.

Aquest article recorda situacions similars a l'entrada de la policia armada en museus, i fa una comparació amb la situació viscuda al Museu de Lleida el dia 11 de desembre de 2017, alhora que esmenta el llibre 'Operació trasllat', en què es relata el succeït aquella nit.

La publicació d'aquest article ha comportat que el representant legal de l'Ajuntament de la Vilanova de Sixena denunciés davant la fiscalia l'article, fet que només pot ser entès com un intent d'intimidació a la llibertat d'expressió.

La llibertat d'expressió, i la llibertat dels periodistes i escriptors a explicar i relatar els fets d'actualitat d'acord a la lliure opinió, és un valor fonamental de qualsevol democràcia, i els intents de retallar aquesta llibertat amb amenaces judicials no són res més que una amenaça directa cap a la democràcia.

Entenem que aquesta llibertat abasta tothom i per tant també recull el fet que el denunciat entengui i defensi el relat que ell fa dels fets de l'11 de desembre, però igualment permet que el relat que majoritàriament és acceptat per la ciutadania de Lleida pugui ser explicat. La realitat que relata l'Anna Sàez en el seu article és el que molts ciutadans van viure aquella nit, i és la que han manifestat la totalitat de treballadors del Museu de Lleida que aquella nit van presenciar els fets.

L'amenaça de conseqüències penals per expressar una opinió genera una sensació d'inseguretat que pot acabar comportant una restricció en la llibertat d'opinió i d'expressió, i un atac al pluralisme polític atès que només permetria l'expressió daquelles idees i opinions favorables a les expressades per les institucions.

En les circumstàncies actuals del país, en què les actuacions judicials com a conseqüència d'actes polítics i meres expressions d'opinió han portat a la repressió a nombrosos ciutadans, que han acabat en l'exili o en presó preventiva sense judici, la utilització de l'amenaça de la denúncia a la fiscalia només es pot viure com una amenaça real a la llibertat d'expressió i d'opinió, com una voluntat de callar aquelles explicacions dels fets que no interessen i per tant com una conculcació dels principis democràtics bàsics.

Davant aquestes circumstàncies, el Ple d'aquesta corporació proposa l'aprovació dels següents:

ACORDS

Primer.- Mostrar el suport de l'Ajuntament de La Granja d'Escarp a la nostra veïna i periodista Anna Sàez en l'exercici de la seua professió, i la seua llibertat d'opinió i expressió.

Segon.-Mostrar el suport de l'Ajuntament de La Granja d'Escarp a totes les iniciatives que es puguin organitzar en defensa de la llibertat d'expressió, d'opinió i creació artística.

Tercer.-Mostrar el nostre rebuig a la judicialització de la diferència d'opinió i de valoració de la creació artística.

Quart.Traslladar aquests acords a l'Anna Sàez, al Museu de Lleida i al diari 'Segre'.