L'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya instal·larà una estació sísmica al terme de La Granja

S’ubicarà als plans de Montmaneu, a prop de les Planes de l'Ovella, i és el resultat d’un treball de dos anys que va aturar la pandèmia. Es preveu que estigui operativa a finals del 2022.

DIMECRES 07 JULIOL 2021

La Unitat de Sismologia de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya i l’Ajuntament de La Granja d’Escarp estan treballant en la instal·lació d’una estació sísmica permanent al terme municipal, que s’espera que estigui operativa a finals del 2022.

Aquesta estació formaria part de la Xarxa Sísmica de Catalunya, que realitza el monitoratge de la sismicitat de Catalunya i de les regions veïnes, on poden ocórrer sismes potencialment danyosos. La qualitat de les localitzacions dels terratrèmols i la completesa del catàleg depenen de la distribució de les estacions de la xarxa i de la seva densitat. Tot i que La Granja d’Escarp es troba en una zona de sismicitat baixa, la instal·lació d’un sismòmetre en aquesta regió permetria una millora substancial del coneixement de la sismicitat al nostre territori.

Cal remarcar que es tracta d’un projecte en el qual ja es ve treballant des de fa gairebé dos any enrere, però que va quedar aturat per la pandèmia. En aquella fase inicial, es va plantejar la implantació d'una estació sísmica als plans de Montmaneu, concretament a prop de les Planes de l'Ovella, darrera del Mas de La Moncloa. Aquella petició va venir de la Unitat de Sismologia de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya i fins i tot ja s’havia consensuat instal·lar-lo en un lloc apartat del camí principal.

En qualsevol cas, d’un temps ençà ja s’han reprès els contactes entre ambdues parts, i la Unitat de Sismologia ha iniciat l’elaboració del projecte bàsic i constructiu de l’estació de La Granja d’Escarp, pas previ a la sol·licitud del permís d’obra i a la cessió d’ús del terreny, per a continuació licitar l’execució de l’obra. Una obra, que donats els resultats de la geofísica realitzada, suposarà fer un pou d’uns 30 metres de fondària per tal de tenir velocitats d’ones P superiors als 2.500 m/s. També quedarà pendent valorar la necessitat d’arranjament dels accessos.

Pel que fa als terminis, el projecte constructiu podria estar enllestit a principis de la tardor. Un cop es tingui el projecte, les següents fases són, primer, la tramitació de la llicència d’obres i els permisos necessaris: s’iniciaria la tramitació a finals d’aquest any i es preveu poder tenir-los abans de l’estiu del 2022; segon, la licitació de les obres; i tercer, l’execució de les obres, la instal·lació dels equipaments i la posada en funcionament de l’estació. Amb tot això, s’estima que l’estació podria entrar en funcionament a finals del 2022.

Un cop l’estació estigués operativa, cal tenir en compte que aquestes estacions s’instal·len en llocs allunyats de l’activitat humana justament per evitar el soroll (vibracions del terreny) antròpic. És per aquest motiu que les visites seria desitjable que fossin les mínimes possibles per tal de no alterar el seu normal funcionament.

Això no treu que, des de la Unitat de Sismologia de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, es busquin línies de col·laboració amb centres culturals/educatius per tal de muntar exposicions, xerrades, etc., per així donar a conèixer tant les estacions com la xarxa, la sismicitat al nostre país, i la sismologia en general. Si ocasionalment fos convenient fer alguna visita a l’estació, es podria plantejar com a cosa excepcional.

Actualment, la Xarxa Sísmica de Catalunya disposa de dos tipus d’instrumentació: sismòmetres de banda ampla (n’hi ha 21 a tot el territori) i acceleròmetres (24). Cal tenir en compte que un sisme és l’alliberament sobtat de l’energia acumulada en una falla quan s’hi produeix un trencament. Aquesta energia es propaga en forma d’ones elàstiques per la terra, que es van atenuant en funció de la distància a l’epicentre i els materials que creua. La instrumentació de què es disposa avui en dia permet registrar aquest senyal, a partir del qual es poden fer càlculs com la localització hipocentral o la magnitud. La qualitat de les localitzacions i la completesa del catàleg depèn de la distribució de les estacions de la xarxa i de la seva densitat.